Ciśnienie w oponie - dlaczego tak ważne?

Poruszanie się samochodem zimą jest znacznie bardziej wymagające od innych. Wpływ na to mają głównie warunki i obecne wówczas taki czynniki jak śnieg, mróz, błoto i inne. Dodatkowo wilgoć oraz pewne ubytki w drodze również mają negatywny wpływ na stan zarówno pojazdu jak i samych opon. Większość czasu wszystko przykrywa śnieg, co należy uwzględnić przy eksploatacji. To sprawia, że odpowiednie zabiegi powinny dotyczyć opon i to najlepiej przez większość okresu zimowego. Eksploatacja oraz warunki pogodowe mają na te elementy pojazdu poważy wpływ, pod wieloma względami również nieszczelności. Zmusza to do częstszego kontrolowania ich stanu. Wymusza to między innymi częstszą kontrolę ciśnienia. Pływa to między innymi na stan ogumienia, w sytuacji, kiedy poziom ciśnienia jest nieodpowiedni i może powodować większe zużycie paliwa. Ciśnienie wewnątrz opony zależy również od temperatury i niższa temperatura pod jego spadek. Przy 0 stopni Celsjusza jest to spadek  0,2 bara, przy -10 stopni Celsjusza o 0,3 bara a przy -20 stopni Celsjusza o 0,4 bara.

 

Równie ważna staje się głębokość bieżnika. Krajowe przepisy wskazują tu 1,6 mm, jednak przy zimowej aurze jest to najczęściej zbyt mało. Najlepiej by wynosił on około 4mm. Wskazana jest tu również częstsza kontrola, głównie, dlatego że ma to wpływ na kwestie bezpieczeństwa. Bardziej zróżnicowana aura i warunki na drodze skutkują często większym i szybszym zużyciem. To powinno skutkować zwiększoną kontrolę. Tym samym należy dbać o obecność koła zapasowego oraz jego właściwy stan. Ważny jest tu również jego wiek oraz dostosowanie do warunków pogodowych. Należy również kontrolować jego stan, szczególnie pod kątem drobnych i bardziej widocznych uszkodzeń bądź defektów.

 

Z uwagi na zimową aurę i zwiększoną możliwość uszkodzeń należy zadbać o kwestie wyważania kół. Dziury, prędkość, dobicia układu zawieszenia nie pozostają bez wpływu na pojazd jego zużycie szczególnie, jeżeli chodzi o bieżnik. Ich zużycie powinno skutkować kontrolą, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji oraz po jeździe w bardziej wymagających warunkach. Zazwyczaj powinno mieć to miejsce, co 4000/5000 km. Pewne symptomy wskazujące na ich zużycie to między innymi pęknięcia, przecięcia oraz wybrzuszenia. Naszą uwagę powinny przykuć również elementy, które mogły wbić się w oponę.