Opona i jej budowa

Ważnym elementem każdego samochodu są opony. Należy tu zauważyć, że na przestrzeni lat opony i ogumienie przeszło znaczący postęp, tym bardziej, że muszą być dostosowane do potrzeb rozmaitych pojazdów oraz często specyficznych warunków pracy. Wpływ na to ma już nie tylko sam klimat o warunkach pracy nawet nie wspominając. Opony wykorzystywane są zarówno w tradycyjnych pojazdach osobowych i ciężarowych, jednak równie niezbędne są one w branży budowlanej, przemyśle, również tym wojskowym oraz kosmicznym. Przekłada się to na jakość oraz budowę opon. Elementami mogą być między innymi:

- Bieżnik – część opony odpowiedzialna za jej kontakt z podłożem, przyczepność oraz odprowadzanie wody sprzed czoła opony. Powinien być odporny na zużycie oraz na nagrzewanie się w zależności od sytuacji.

- Bok opony – zapewnia ochronę oponie od uderzeń o krawężnik, krawędzie dziur umiejscowione w jezdni, najczęściej jest twardszy i znajdują się tram informacje i oznaczenia o oponie.

- Bark _ część opony znajdująca się między czołem bieżnika a ścianą boczną. Wykazuje ona pracę podczas dynamicznego pokonywaniu zakrętów.

- Rowki obwodowe – szerokie nacięcia w bieżniku, które biegną wzdłuż odpływu wody. Dzięki nim skuteczniej odprowadzana jest woda. Pozwala to uniknąć efektu aguaplianingu, czy utraty panowania nad pojazdem pod wpływem kałuży.

- Klocki bieżnika – gumowe bloki poprzecinane specjalnymi rowkami. Ich specjalny układ tworzy architekturę bieżnika. Zależą one od typu opony. Te letnie są często bardziej masywne oraz większe. W przypadku zimowych ich sieć jest znacznie gęstsza.

- Stopka – jest odpowiedzialna za poprawne osadzenie opony na feldze. Powinna zapewniać szczelne przyleganie opony do felgi.

 

Oprócz zewnętrznej różnicy, poszczególne opony różnią się również wewnętrzną strukturą. Odpowiada za to koncepcja firmy, rozwiązania technologiczne oraz ich przeznaczenie. Warto tu dodać, że nad tymi kwestiami firmy pracują często całymi latami by wykorzystać ich praktyczne właściwości. Kluczowy w tej kwestii jest i sam skład mieszanki wykorzystywany do produkcji opon.